Sunday 7 June 2020

Jata 14 Negeri Di Malaysia

Cogankata diubah sekali lagi kepada bersekutu bertambah mutu menggunakan tulisan rumi dan jawi. Senarai jata negeri di malaysia.

Latar Belakang Jata Negara Bendera Negeri Malaysia Latar Belakang Bendera Dan Lambang Negeri Negeri Malaysia Bendera Latar Belakang Malaysia

Digunakan dari tahun 1988 selepas beberapa pengubahsuaian pada tahun 1963 1965 1982 dan 1988 lambang malaysia.

Jata 14 negeri di malaysia. Lima bilah keris pula sebagai lambang negeri negeri melayu tidak. Jata negara malaysia merupakan lambang rasmi bagi kerajaan persekutuan malaysia. Harimau harimau yang di tunjukkan sebagai penumpang jata negeri negeri melayu bersekutu dahulu itu digunakan dalam lambang malaysia cogan bersekutu bertambah mutu ditulis dengan tulisan rumi di sebelah kiri dan tulisan jawi di sebelah kanan.

Lambang negeri melaka diubah kepada pokok melaka. Bintang dan anak bulan yang amat sinonim dengan malaysia pula membawa maksud agama islam diangkat sebahagai agama rasmi di malaysia. Bendera negara malaysia mengandungi 14 jalur merah dan putih melintang yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri kedah negeri sembilan pahang kelantan johor perak terengganu perlis selangor melaka sarawak pulau pinang sabah wilayah persekutuan kuala.

Di tengah tengahnya ialah bunya raya bunga kebangsaan. Dua ekor harimau yang diletakkan di kiri dan kanan perisai itu. Warna kuning pada awan awan itu ialah warna diraja bagi duli duli yang maha mulia raja raja.

Ada juga negeri negeri di malaysia yang tidak mempunyai sultan. Ada negeri negeri di malaysia yang ada sultan. Jata negara menunjukkan bintang pecah 14 menandakan 13 buah negeri dan sebuah wilayah persekutuan yang terkandung dalam persekutuan malaysia dan kerajaan persekutuan.

Lambang jata negara diubah mengikut keadaan identiti semasa negara. Identiti negeri singapura sabah dan sarawak telah dimasukan ke dalam perisai. Bintang diubah menjadi 14 bucu.

Ini bersusur galur dari sejarah kesultanan melayu melaka pada zaman dahulu yang masih lagi dipegang kukuh. Tiga belas negeri tersebut ialah johor kedah kelantan melaka negeri sembilan pahang perak perlis pulau pinang sabah sarawak selangor dan terengganu manakala tiga wilayah persekutuan pula ialah wilayah persekutuan kuala lumpur wilayah persekutuan labuan. Bulan sabit kuning dan kuning bintang persekutuan yang berhujung 14.

Jata tarikh digunapakai penggunaan keterangan atau jabaran. Bendera dan jata negeri negeri di malaysia. Jika kita lihat bintang pecah 14 yang terdapat pada bahagian atas perisai itu menandakan 13 buah negeri dan kerajaan persekutuan yang terkandung dalam persekutuan malaysia dan kerajaan persekutuan.

Ikuti penjelasan kami di bawah yang memberikan senarai negeri di malaysia yang mempunyai institusi raja. Jata negara merupakan salah satu daripada identiti negara malaysia selain daripada bendera jalur gemilang dan lagu. Malaysia ialah sebuah negara yang terdiri daripada 13 negeri dan 3 wilayah persekutuan.

Divisyen yang sama dengan empat krem diatas lima baris keris dipihak oleh sawit pinang bersama. Jata ini juga digunakan dalam dokumen rasmi kerajaan persekutuan dan pada panji panji di raja. Bendera negara malaysia mengandungi 14 jalur merah dan putih melintang yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri kedah negeri sembilan pahang kelantan johor perak terengganu perlis selangor melaka sarawak pulau pinang sabah wilayah.

Tahukah anda bahawa setiap negara mempunyai jata negaranya yang tersendiri. Bintang bersama sama anak bulan pula sebagai lambang agama islam yang diangkat sebagai agama rasmi malaysia.

Pin On Rahel

Tindakan Tak Profesional Kuala Lumpur Bekas Atlet Negara Yang Kini Bergelar Jurulatih Nazmizan Mohamad Menyelar Tindakan Kesatuan Olahraga Malaysia Concert Man

Jawatan Kosong Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak September 2017 Permohonan Adalah Dipelawa Daripada Warganegara Mal Sarawak Coat Of Arms Asia News

Jawatan Kosong Majlis Bandaraya Shah Alam Mbsa Shah Alam City Logo Logos

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Hand Painted Decor Welcome Home Signs Sarawak

Jawatan Kosong Kerajaan Negeri Kelantan Suk Vector Logo Kelantan Free Logo

Ayam Bakar 3173 Resep Resipi Recipe Indonesia Recipes Access The Site For Information اندونیزیا Places Kelantan Coat Of Arms Flag

Gallery Of Country Coats Of Arms Coat Of Arms Indonesia Emblems

Harimau Malaya In 2020 Logo Sticker Animal Logo Film Quotes

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Mobile Welcome Home Signs Hand Painted Decor Malaysia

Jata Negeri Terengganu Logo Vector Terengganu Coat Of Arms Vector Logo

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Mobile Welcome Home Signs Hand Painted Decor Wallpaper Quotes

Latar Belakang Jata Negara Bendera Negeri Malaysia Wednesday July 14 2010 Latar Belakang Bendera Jata Negara Mal Fails Malaysia Pie Chart

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Hand Painted Decor Malaysia Cool Art Drawings

Latar Belakang Jata Negara Bendera Negeri Malaysia Wednesday July 14 2010 Latar Belakang Bendera Jata Negara Mal Fails Malaysia Pie Chart

Malaysia Ialah Sebuah Negara Yang Terdiri Daripada 13 Negeri Dan 3 Wilayah Persekutuan Tiga Belas Negeri Tersebut Ialah Joh Welcome Home Signs Malaysia Perlis

Vectorise Logo Jata Negara Coat Of Arms Logos Vector Logo

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Hand Painted Decor Blue Aesthetic Pastel Iphone Wallpaper

Bendera Dan Jata Negeri Negeri Di Malaysia Mobile Malaysia Welcome Home Signs Hand Painted Decor


0 comments: